مقدمه
اكتبر ۲۰۱۴ برگ جديدي از تاريخ سركوب زنان در ايران بود كه در آن معيارهاي جنگ رژيم زن ستيز ايران به مدار جديدي از بيرحمي رسيد.
زمينه هاي اين جنايات در ماههاي با قانوني شدن تفكيك جنسيتي در شهرداري ها، ايجاد پليس سركوبگر براي كنترل حجاب زنان و كاهش حقوق زنان در زندگي خصوصي شان مهيا شد و به اعدام تحت حكومت به اصطلاح مدره انحاميد.
اين خصومت با اظهارات زن ستيزانه امام جمعه اصفهان به اوج رسيد كه گفت: موضوع حجاب بسا فراتر از يك تذكر است. چوب تر بايد بلند شود و از زور بايد استفاده كرد.” كمي بعد، بيش از ۲۵ زن جوان و زيباي ايراني مورد حمله ماموران اسيدپاش رژيم ايران قرار گرفتند كه باعث دفورمه شدن چهره و در بعضي موارد از دست رفتن بينايي آنان شد.
سوختگي هاي ناشي از اسيد آنقدر شديد بود كه يكي از قربانيان قبل از رسيدن به بيمارستان جان خود را از دست داد. اعضاي داخلي يك زن ۲۱ ساله كه اسيد وارد دهانش شده بود، علاوه بر صورتش سوخت.
بعضی عناصر رژیم در حین حمايت مطلق دولت و مجلس از ماموران امر به معروف و نهی از منکر، فریب کارانه اقدام به سفيد سازي چهره رژيمشان از اين جنايات كثيف و ضد انساني نمودند. همزمان در سحرگاه ۲۵ اكتبر ۲۰۱۴، ريحانه جباري، يك طراح دكور ۲۶ ساله، پس از ۷ سال زنداان و يك محاكمه ناعادلانه، بيرحمانه توسط رژيم ايران اعدام گرديد. اين اعدام موجب خشم و نفرت عمومي در جامعه بين المللي گرديد چرا كه اين دختر جوان از خودش در برابر تجاوز يك مامور سابق وزارت اطلاعات دفاع كرده و مجبور شده بود به كارهايي اعتراف كند كه انجام نداده بود. اين حكم اعدام عليرغم اعتراضات و محكوميت هاي بين المللي كه خواهان توقف اين مجازات ضد انساني بودند اجرا شد. عفو بين الملل اينطور موضع گرفت: ”خبر شوكه كننده اعدام ريحانه جباري عميقا و شديدا نا اميد كننده بود. اين يك لكه خونين ديگر بر كارنامه حقوق بشر ايران مي باشد.”
بدنبال موج حملات اسيدي و اعدام ريحانه جباري، زنان شجاع در سراسر ايران عليرغم تعداد زياد دستگيري ها و تهديدها براي بيان اعتراض خود به خيابانها آمدند.
در نتيجه اي مترقبه، رژيم ايران در گزارش شكاف جنسيتي سال ۲۰۱۴، از ميان ۱۴۲ كشور، رتبه ۱۳۷ را به خود اختصاص داد. اين كشوري است تحت حكومت آخوندهاي زن ستيز كه بصورت سيستماتيك همه انواع سركوب عليه زنان را قانوني مي كنند. اين رژيمي است كه به اوليه ترين حقوق زنان باور ندارد و امضا كننده كنوانسيون رفع هرگونه تبيض عليه زنان نيز نيست.
نقض سيستماتيك بر امر حق زيستن
اعدام و محكوم به اعدام
اعدام
در آخرين روزهاي ماه اكتبر ، ريحانه جباري، دانشجو و طراح دكوراسيون ۲۶ ساله ايراني در حالت تب و بيماري به چوبه اعدام سپرده شد.
رژيم زن ستيز يك ماه پيش، وي را به قصد اعدام به زندان قزلحصار کرج منتقل كرده بود اما در اثر اعتراضات گسترده اجتماعي و بين المللي عقب نشيني نموده و به قول خودش يك مهلت ده روزه به وي داد اما نهايتا وزارت اطلاعات حرف نهايي را زد و رژيم در ميان اعتراضات گشترده بين المللي اين لكه ننگ خونين را در پرونده خود به ثبت داد. رئيس جمهور برگزيده مقاومت خانم مريم رجوي ضمن محكوم كردن اين اعدام، اين جنايت را آن روي سكه جنايت ضد بشري آخوندها در اسيدپاشيدن بر روي زنان و دختران بيگناه ايراني توصيف نمود.
قابل ذكر است كه جلادان رژيم آخوندي در شب قبل از اعدام و درحاليكه ريحانه بيمار بود و از تب مي سوخت او را زير شكنجه هاي وحشيانه بردند تا با وعده لغو حكم اعدام از او اعتراف بگيرند و نهایتا او را بدون اطلاع خانواده اش اعدام کردند.
اعمال ضد بشري و مجازاتهاي بيرحمانه
هفت عضو گروه «هپی» به ۹۹ ضربه شلاق و ۶۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شدند. در ريحانه طراوتي علاوه بر دو مجازات فوق، به شش ماه حبس نيز محکوم گردید.
دستگيريهاي خودسرانه
دستگیری های سیاسی
دستگيري هاي سياسي بخاطر حد اقل استفاده از حق آزادي بيان و عقيده موزيك متن كار و حيات حكومت اسلامي است. مهناز حکیمی فعال سیاسی کرد طي خرداد ماه سال گذشته بازداشت شده و كماكان بصورت بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه نگهداری میشود. اين خبر وقتي منتشر شد كه وي پس از گذراندن ۳ ماه در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به اين زندان منتقل شده است.
نیروهای امنیتی در شهرمشهد در شب ۲۰ مهر بصورت وحشيانه و خشن به خانه ناهید گرجی هجوم برده و را بخاطر فعاليت در اينترنت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل كردند. سپس مسئولان قضايي بعد از ۱۱ روز آزادي وي را به يك وثيقه ۴۰۰ ميليون توماني مشروط كردند كه پرداخت آن از توان خانواده او خارج است.
آتنا دائمی فعال مدنی سوژه ديگر دستگيري هاي خودسرانه بود كه صبح روز ۲۹ مهردر منزل خود بازداشت شده و مأموران اطلاعات پس از بازرسی خانه اش، وسایل شخصی او از قبیل کامپیوتر را با خود بردند.
دستگيريهاي اجتماعي
روز ۱۶ مهر، تمامی حاضران در یک پارتی شبانه در یک منزل ویلایی در تهران توسط ماموران انتظامی و امنیتی” دستگیر شدند. ۲۱ دختر در ميان بازداشتشدگان بودند.
زندان
شرايط زندان
در زندانهاي قرون وسطايي رژيم آخوندي كماكان جايي براي حقوق انسانها وجود ندارد. زنداني سیاسی محکوم به حبس ابد، زینب جلالیان که از مشکلات شدید بینایی رنج میبرد، کماکان از هر گونه اقدام درمانی محروم است. او از يك ناخنك بزرگ در سفيدي چشم رنج مي برد كه به گفته پزشكان نيازمند عمل جراحي است اما دادستان اجازه درمان او را نمي دهد.
احكام زندان
معصومه قلیزاده، فعال سابق دانشجویی از روز شنبه ۱۲ مهر در بند نسوان زندان مرکزی تبریز به سر می برد. وي از سوی دادگاه انقلاب تبریز به اتهام تبليغ عليه نظام به تحمل ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. وي در زمان دستگيري مدت ۱۸ روز را در زندان انفرادي وزارت اطلاعات سپري كرده است.
شهروند بريتانيايي- ايراني غنچه قوامي كه در تلاش براي ديدن مسابقه واليبال دستگير شده بود، قبل از اينكه در روز ۲۲ مهر محاكمه شود بر خلاف قانون رژيم ۱۰۰ روز بصورت بلاتكليف در زندان اوين محبوس بود. وي از روز ۹ مهر در اعتراض به بلاتکلیفیاش در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد. او از صبح ۱۹ مهر و پس از ۱۱ روز، اعتصاب خود را به همراه هم سلولي خود آتنا فرقداني (يك فعلا حقوق كودكان) به اعتصاب خشك ارتقاء داد. وي نهايتا روز ۲۲ مهر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به شکل غیرعلنی محاكمه شد اما كماكان اطلاعي از حكم صادره عليه او در دست نيست.
سرنوشت فهیمه اسماعیل بدوی وجه ديگري از زن ستيزي حاكمان ايران را به نمايش مي گذارد. وي معلم دبستان ابتدایی و دانشجوی ریاضیات در دانشگاه دزفول بود. در ۷ اسفند ۱۳۸۴، در حالی که ۸ ماهه باردار بوده، به همراه همسرش، دستگیر و يك ماه بعد دخترش، سلما راددر زندان اهواز به دنیا آورد. مقامات قضایی، سه شرط برای آزادی فهیمه مقرر كرده بودند: ۳۰۰ میلیون تومان وثیقه، طلاق غيابي از همسر و عوض كردن نام كودك. فهیمه شروط را نپذيرفت و به ۱۵ سال زندان محکوم شد. وي در حاليكه همسرش هم اعدام شد تابحال ۹ سال را در زندان گذارنده است.
قرار بازداشت نگار حائری زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین برای چندمین بار تمدید شد. وي در حاليكه فكر مي كرد از تیر ماه سال مشغول گذراندن محکومیت یک ساله خود مي باشد متوجه شد شد پرونده جديدي براي وي تشكيل شده است. حكومت آخوندي علاوه بر اين وي را از شغل خود كه كارشناس حقوق مي باشد محروم گرده اند. وي دختر زندانی سیاسی ماشاء الله حائری از بستگان مجاهدين اشرفي مي باشد .
نقض حقوق پايه اي
طي اين ماه ملايان حاكم بر ايران مثل هميشه تمام توان خود را براي حذف و به حاشيه راندن زنان كردند تا راهي بجز افسردگي و خودكشي براي آنها نماند. رئیس بیمارستان اعصاب و روان تهران، شیوع اختلال افسردگی، در زنان ايراني را دو برابر مردان اعلام نمود.
روز ٨ مهرماه، یک زن ٢٧ سالە کُرد بەنام زینب جلالی ، در در شهرستان خوی از فشار فقر و مشكلات اجتماعي اقدام بە خودکُشی نموده و بە زندگی خود پایان داد.
ازدواج هاي اجباري دختر بچه ها يك شبوه رايج براي سركوب استعداد دختران و تخریب آینده آنان است. خبرگزاري ايسنا اعلام نمود كه در سال ۹۲، سه مورد ازدواج زیر ۱۰ سال و چهار هزار و ۴۸۸ مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در استان آذربایجان شرقی ثبت شده است. اين ازدواج هاي عوارض شوم بعدي را براي زنان ايراني بدنبال دارد. جزییات آماری نشان مي دهدكه ۳۵ درصد از مبتلايان به ايدز در سال ۹۱ را زنان تشكيل مي دهند و از كل مبتلايان به اين بيماري، ۱۱ درصد در سنين ۱۵ تا ۲۴ سال مي باشند.
زهرا ساعی، مدیرکل امور بانوان استانداری تهران گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲ درصد خانوادهها توسط زنان سرپرستی میشوند.
با وجود اين تعداد زنان سرپرست خانوار، مشاور وزیر صنعت،معدن و تجارت در امور بانوان در اصفهان گفت: در اتاق بازرگانی تهران به ازای هر ۴۰۰ نفر دارنده کارت بازرگانی ۹ نفر زن می باشد و این نشان از حضور اندک بانوان در عرصه بازرگانی و تولید است. ۹۰ درصد بافندگان فرش را بانوان تشکیل می دهند اما سهم اقتصادی آنان از گردش مالی این بخش کمتر از پنج درصد است.
اين وضعيت البته ريشه در افكار زن ستيز مقامات رژيم دارد. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، تحصیل زنان و تصدي برخي شغل ها توسط زنان را یک تهدید عنوان کرد.
بهانه حجاب همه جا ابزار تحقير زنان است. روز يکشنبه ۶ مهر، مسئولين دانشگاه آزاد شهر قدس تهران اقدام به ممنوع التحصيل کردن سه دانشجوي دختر به مدت يک ترم، به علت استفاده از مانتوي طرح دار در دانشگاه، کردند. در دانشگاه شوشتر، پوشش چادر بعنوان فرم اجباري دختران تعريف شد.
اين توهين ها دامن گردشگران خارجي را نيز گرفت. روز ۶ مهر ماه، جمعي از توريست هاي خارجي در مقابل هتل اميرکبير کاشان داخل اتوبوس نشسته بودند با چند مامور انتظامي مواجه شدند كه وارد اتوبوس شده و به چند خانم گفتند، بايد روسري هايشان را جلو بكشند.
فعالین حقوق بشر در اين ميان سهم به سزايي از سركوب دارند. روز ۲۶ مهر، شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا نسرین ستوده را پس از سالها زندان براي ۳ سال از وکالت محروم نمود.
طبق آخرین آمار از مهاجرت نخبگان ایرانی، دختران و زنان ۴۰ درصد از مغز هايي را تشكيل مي دهند كه كشور را ترك ميكنند.
تبعيض عليه زنان
تبعيض عليه زنان در قوانين رژيم پايه گزاري مي شود. شماري از اعضاي مجلس آخوندي با ارائه طرحي مقرر نمود زناني كه پوشش مورد نظر آخوندها را رعايت نمي كنند به پرداخت جريمه نقدي از ۲ تا ۱۰ ميليون ريال محكوم ميشوند. همچنين زنان شاغل در صورت رعایت نکردن حجاب مي توانند به کسر حقوق محکوم شوند.
اين در حالي است كه در حال حاضر نيز به گفته شهیندخت مولاوردی معاون امور بانوان دولت روحاني، با وجود افزایش فارغ التحصیلان زن و دانشجویان دختر، تعادلي در بازار کار ایران وجود ندارد.
تبعيض عليه زنان در ساير عرصه هاي اجتماعي نيز جريان دارد. امام جمعه مشهد گفت: اباحهگری و تک خوانی زنان و توسعه موسیقی در راستای منافع دشمنان اسلام و نظام است . مطابق با همين بيانات، گروه موسيقي «عرفان» كه براي اجراي برنامه به اصفهان سفر كرده بود، بر خلاف توافقات اوليه مجبور شد اولين كنسرت خود را بدون حضور نوازندگان زن گروه اجرا كند. و كنسرت هاي بعدي را لغو نمايد.
اعتراضات زنان
زنان ايراني در برابر زن ستيزي ملايان راه را در اتحاد و همدلي يافته اند. وقتي محسن امير اصلاني با اتهامات دروغين به دار آويخته ميشود، اين مادر ستار بهشتي و مادران پارك لاله هستند كه با ديدار با مادر او، و با پيام مقاومت و پايداري بر دردهاي مادر داغدار مرهم مي نهند.
بعد از جنايت اسيد پاشي در اصفهان و ساير شهرهاي ايران زنان در خط مقدم اعتراض به اين اعمال وحشيانه ايستادند. روز ۳۰ مهر، بيش از ۲۰۰۰ تجمع كننده در مقابل دادگستري اصفهان و جمعيت كثيري در مقابل مجلس رژيم در تهران شعار دادند:
” مرگ بر داعشي ايراني”، “اي بدتر از داعشي اسيد به ما مي پاشي”، ”مرگ بر اسيدپاش”، ”حجاب به زور نميشه”، ”با حجاب بي حجاب، اسيدپاشي نميخوايم”، “حق زن از امنيت؟ اسيد پاشي، جنايت”، “قوانين ضد زن ملغي بايد گردد” و “نترسيد نترسيد ما همه باهم هستيم”
جواب نيروهاي سركوبگر به شركت كنندگان در اين تظاهرات مثل هميشه حمله و دستگيري و ضربات باتوم و شليك هاي هوايي بود.آنها بيش از ۵۰ تن ازجوانان را بازداشت و به نقطه نامعلومي منتقل شدند. دستگيري يكي از زنان تظاهركننده در تهران موجب اوج گرفتن شعارها گرديد.
پس از تجمعات روز ۳۰ مهر، فراخوان هاي متعددي از تهران و ساير شهر ها براي تجمع و اعتصاب سراسري در روز ۳ آبان، در شبكه هاي اجتماعي منتشر شد. رژيم آخوندي با اعدام ريحانه جباري در سحرگاه همين روز، قصد ارعاب زنان را داشت. ايادي رژيم همچنين با ارسال گسترده پيامك «شهروند گرامی بهموجب ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی برپایی هر گونه تجمع غیرقانونی جرم محسوب میگردد»، مي خواستند اعتراضات را خاموش كنند. اما طرفي نبستند و تجمعات طبق برنامه اوليه و با خشم برانگيخته تر درشهرهاي تهران، اصفهان، مشهد، رشت، اهواز، شهركرد، سقز و … با شركت چشمگير زنان شكل گرفت و در بعضي شهر ها به درگيري انجاميد.
اعتراض مردم سقز علیه اسید پاشی به اعتراض علیه ولیفقیه ارتجاع تبدیل شد و مردم با شعار مرگ بردیکتاتور، رأس نظام ولایت را هدف قرار دادند.
در صحنه بين المللي نيز، مدافعان حقوق زنان و حاميان حقوق بشر به همبستگي با خواست مردم ايران پرداخته و اعمال ضد انساني خشونت عليه زنان را محكوم نمودند.



















